Algemene Voorwaarden

Pagina 1

  • Het prijsvoorstel werd door de aannemer berekend aan de hand van de productienormen, die een optimale kwaliteit garanderen. Tijdens de duur van de overeenkomst kunnen de basiselementen door de aannemer eventueel worden aangepast n.a.v. verbeteringen van productiemethoden en technieken. In voorkomend geval garandeert de aannemer echter vrijwaring van de kwaliteit van de werkzaamheden en van uitvoering van het overeengekomen schoonmaakprogramma.

  • De opdrachtgever dient ervoor te zorgen dat het gebouw of de lokalen die schoongemaakt moeten worden tijdens de overeengekomen schoonmaaktijd toegankelijk zijn voor het personeel van de aannemer, en dat de schoonmaker(s) de mogelijkheid heeft om water en elektriciteit te gebruiken.

  • De opdrachtgever verbindt er zich tevens toe dat er bij de uitvoering van de werken geen abnormale obstakels of belemmeringen zijn, die de normale schoonmaakprestaties onmogelijk maken.

Indien, omwille van niet aangekondigde verbouwingswerken of hindernissen, het schoonmaakonderhoud gedeeltelijk of geheel niet kan worden uitgevoerd, heeft de opdrachtgever geen recht op gedeeltelijke of gehele creditering van de aanneemsom.

Indien er zich toch een substantiële vermindering van uren voordoet, b.v door verbouwingswerken op meer dan 100m², dan moet dit tijdig, d.i ten minste 8 weken voor de aanvang, aangekondigd worden met een concrete informatie over de timing zodat de nodige maatregelen naar het personeel kunnen getroffen worden.

Om tijdelijke contractuele aanpassingen te vermijden kan de beschikbare tijd ook voor andere reguliere prestaties aangewend worden.

Een grote opkuis na verbouwingswerken is door zijn specifieke geaardheid echter niet in de aanneemsom inbegrepen.

  • In geval van overmacht (staking, atmosferische omstandigheden, ongevallen, incidenten, natuurrampen e.d) blijft de overeenkomst van kracht. Over de dan ontstane situatie zal overleg plaatsvinden.

  • Indien de opdrachtgever er de voorkeur aan geeft dat de werkzaamheden uitgevoerd worden voor of na de openingsuren, wanneer iedereen het pand verlaten heeft, dient hij er zelf voor te zorgen dat alle belangrijke en vertrouwelijke papieren en waardevolle voorwerpen achter slot en grendel zitten en draagt hij hiervoor zelf de volle verantwoordelijkheid.

  • Op de plaats van uitvoering worden door de aannemer één of meerdere logboeken aan de opdrachtgever ter beschikking gesteld. Hierin kan de opdrachtgever zijn op- of aanmerkingen, en bevindingen noteren. De aannemer verbindt er zich toe kennis te nemen van deze notities, zo mogelijk op te volgen en/of samen met de verantwoordelijke van de opdrachtgever te bespreken. Elke klacht dient schriftelijk te worden geuit, wil ze ontvankelijk zijn.

  • Het uitvoerend personeel is uitgerust met aangepaste werkkledij.

Het personeel van CSV&S zal zich houden aan de regels die in het huis van de opdrachtgever gelden en welke door hem schriftelijk ter beschikking worden gesteld.

  • De aannemer voorziet ter controle van de uitvoering van de werken, regelmatig bezoek aan de plaats van uitvoering door een speciaal daarvoor opgeleide supervisor.

De zaakvoerder is belast met de leiding en toezicht van de werkzaamheden. Hij of zij staat in voor de nodige instructies, vervanging bij afwezigheden, voorziening van schoonmaakmateriaal en het eerste contact met de opdrachtgever.

  • De opdrachtgever richt zich met zijn wensen, vragen of problemen tot de leiding van CSV&S betreffende de uitvoering van de werkzaamheden of het gedrag van het uitvoerend personeel.

  • Acht- of driemaal per jaar, afhankelijk van de grootte van het gebouw of volgens afspraak, wordt een evaluatie gemaakt van de dienstverlening bij de opdrachtgever. Deze evaluatie vindt zo mogelijk plaats tussen aannemer en opdrachtgever. De schriftelijke rapportage hiervan wordt aan de opdrachtgever ter beschikking gesteld.

  • De aannemer verplicht er zich toe al zijn personeelsleden wettelijk in te schrijven, de C.A.O. – reglementen van de schoonmaaksector stipt na te leven, tijdig de R.S.Z.- bijdragen te storten en de verplichte Arbeidsongevallenverzekeringspolis af te sluiten voor al zijn medewerkers.

  • De aannemer heeft een polis van burgerlijke verantwoordelijkheid afgesloten met een erkende verzekeringsmaatschappij, ter dekking van mogelijke schaden door zijn werkzaamheden veroorzaakt aan de eigendommen van de opdrachtgever. Deze polis verzekert een waarde van 2,500,000 €, telkens per schadegeval, evenwel met een vrijstelling van 5.000 €, ten laste van de aannemer.

Indien een schadegeval wordt vastgesteld, dient de opdrachtgever dit binnen de drie dagen na vaststelling van de feiten schriftelijk te melden per aangetekend schrijven, gericht aan de maatschappelijke zetel van de aannemer, met omschrijving van de schade en de begrote kosten voor herstel.

De aannemer is niet verantwoordelijk voor breuken en schade die voortkomen uit de slechte staat of slijtage van gebouwen, installaties, meubelen en materieel.

  • De aanneemsom dekt lonen, sociale lasten, schoonmaakproducten, materieel, inspectie en algemene kosten tegen de tarieven die gelden op de dag van de offerte en zijn gebaseerd op de door de klant opgegeven of in de offerte vermelde oppervlakte en bezettingsgraad.

Pagina 3

Een wijziging van één van de basiselementen kan aanleiding geven om de prijzen opnieuw te bespreken. Behalve indien anders wordt afgesproken, bevatten de prijzen bijvoorbeeld niet het ophalen en wegvoeren van groot afval, het leveren van verbruiksproducten, noch het verhuren van inloopmatten.

  • De lonen van de arbeiders en bedienden vormen het merendeel van onze kosten. De collectieve arbeidsovereenkomst van schoonmaak- en ontsmettingsbedrijven voorziet een indexatie en aanpassingen in de CAO van de arbeiders zowel op 1 januari als op 1 juli. Op deze data zal CSV&S de verhogingen ook doorrekenen in de aanneemsommen. Eventuele loonstijgingen van arbeiders, bedienden of andere kostenstijgingen zullen op hetzelfde moment worden verrekend in onze verkoopstarieven.

  • De aanneemsommen zijn berekend op basis van een gemiddelde prestatie per jaar.

Hierbij werd rekening gehouden met de verlofdagen die wettelijk voorzien zijn in België en de eventuele vaste sluitingsperiodes of gedeeltelijke sluitingen van de opdrachtgever. Verlof-, feest- en / of brugdagen worden dus niet gecrediteerd.

Indien de sluitingsperiodes niet worden aangegeven bij de offerte of indien de sociale kalender van het bedrijf bij aanvang van het nieuwe jaar niet wordt doorgegeven door de opdrachtgever, heeft deze geen recht op creditering voor de dagen waarop niet gewerkt kon worden.

  • Investeringen in grote machines, met een waarde boven de 1.250,00 €, worden standaard afgeschreven op drie jaar. Indien de opdrachtgever het contract wil beëindigen voor deze termijn, verbindt hij zich ertoe het groot materieel over te nemen aan hun residuwaarde.

  • Eventuele nieuwe milieutaksen en nieuwe belastingen op drijfkracht werden bij de prijsberekening niet in rekening gebracht. Zij zijn desgevallend ten laste van de opdrachtgever.

  • De aannemer is geregistreerd onder nummer BE 0758533466 Alle aanneemsommen worden opgegeven exclusief BTW.

  • De aannemer zal rond de 4e van iedere maand aan de opdrachtgever een factuur zenden voor de uitvoering der werken en / of leveringen volgens de overeengekomen aanneemsommen in dit contract. Bijkomende en periodieke opdrachten worden afzonderlijk gefactureerd, na uitvoering, of eventueel met tussentijdse deelfacturen.

  • Deze overeenkomst heeft een looptijd voor onbepaalde duur en een opzegtermijn van 3 maanden. Bij niet naleven van de opzegtermijn zal een schadevergoeding ten belope van de laatste factuur , maal drie maand, worden aangerekend als opzegvergoeding.

De aanvaarding van dit contract houdt tevens de aanvaarding van onze algemene betalingsvoorwaarden in, n.l:

Artikel 1

Al onze facturen zijn betaalbaar contant binnen de 30 dagen na factuurdatum, behoudens uitdrukkelijk afwijkend beding. Er worden geen betalingskortingen toegestaan.

Artikel 2

Als niet betaald wordt ten laatste op de vervaldag van de factuur is de gefactureerde van rechtswege en zonder enige ingebrekestelling een intrest verschuldigd van 10% per maand met een minimum van 25 euro en dit vanaf de datum van de factuur.

Artikel 3

Bij blijvende wanbetaling na aangetekende ingebrekestelling is een schadeloosstelling van 25% verschuldigd op het factuurbedrag met een minimum van 62,00 €, te vermeerderen met alle inningkosten en kosten voor juridische bijstand.

Artikel 4

Indien aan de gefactureerde een krediettermijn was toegestaan, worden bij niet-betaling op de vervaldag van één enkele factuur, alle aan de gefactureerde toegezonden facturen ineens opeisbaar en komen de toegestane krediettermijnen te vervallen.

Artikel 5

Klachten m.b.t. de facturatie moeten ons bereiken bij aangetekend schrijven, gericht aan de maatschappelijke zetel, binnen de acht dagen na datum van de factuur.

Artikel 6

Voor alle betwistingen die voortspruiten uit de overeenkomst zijn alleen de rechtbanken van Brugge en Vredegerecht van Brugge bevoegd.

21 CSV&S zoekt of beschikt over eigen personeel voor de uitvoering van de werkzaamheden. Indien de opdrachtgever verlangt dat zijn personeel wordt overgenomen, worden alle bepalingen hieromtrent opgenomen in aanvullende voorwaarden.

Anderzijds verbindt de contractant er zich toe geen personeel in dienst van CSV&S in zijn dienst over te nemen, gedurende de contractperiode en de zes maanden volgend na het einde van de overeenkomst.

Elke inbreuk op deze overeengekomen verplichting, wordt beboet met 1.250,00 € tot 2.500,00 € per persoon (naar gelang van het belang van de functie van de werknemer), ten titel van schadevergoeding en rente, als onherroepelijk strafbeding.

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Tekst hier invullen...